‘Προτιμώ
να υποδεικνύω , να υπαινίσσομαι, μου αρέσει ένα πέπλο μυστηρίου, ένα μήνυμα
αβέβαιο, διφορούμενο, αφανές, δεν επιδιώκω να περιγράφω την μουσική αλλά
να διοχετεύω γραφιστικά την ατμόσφαιρα της, να σχεδιάζω τελικά μια οπτική
εμπειρία που μπορεί ο άλλος να την πάρει μαζί του και να την ερμηνεύσει
όπως εκείνος θέλει*. '
Vaughan
Oliver
Ο Βρετανός γραφίστας Vayghan Oliver
ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα ονόματα στον χώρο της γραφιστικής και άμεσα
συνδεδεμένο με την μουσική αισθητική του 80’ και την δισκογραφική εταιρεία
4AD βρέθηκε στην Ελλάδα στις 11-17 Σεπτεμβρίου στην Τεχνόπολι στο Γκάζι
με αφορμή την αναδρομική έκθεσή του που οργάνωσε το περιοδικό ΒΑΒΕΛ στα
πλαίσια των εκδηλώσεων για το 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς. Ο τίτλος της
αναδρομικής του έκθεσης ήταν ‘To have and to hold’. Αναδρομικά λοιπόν θα
επιχειρήσουμε μια αναφορά στον V 23 ή αλλιώς Vayghan Oliver ή αλλιώς στην
μουσική που ‘βλέπεται’.
Sundays too my father got up
early
Robert Hayden
Γεννημένος
το 57’ από μητέρα νοικοκυρά και πατέρα ανθρακωρύχο, ο Vayghan Oliver
μεγάλωσε μέσα σε ένα περιβάλλον βιοποριστικών ανησυχιών και ουχί καλλιτεχνικών
σε ένα status quo του Αγγλικού Βορρά που υπονόμευε την διαφορετικότητα
στην έκφραση και στην συμπεριφορά. ‘Αν και είχα περιορισμένου βεληνεκούς
φιλοδοξίες τότε’ * όπως ο ίδιος δηλώνει σε ηλικία 15 ετών ήταν ήδη συνδρομητής
σε διάφορα εναλλακτικά περιοδικά τέχνης, γνώριζε διάφορους ασυνάρτητους
καλλιτέχνες performance και την ‘έβρισκε’ με όλο αυτό το rock ‘n’ roll
life style του αυτοκαταστροφικού καλλιτέχνη. Αυτό που ήθελε να κάνει ήταν
κάτι σχετικά με την μουσική, ‘όπως να σχεδιάζω εξώφυλλα δίσκων σαν αυτά
των Pink Floyd που έβλεπα στα δισκάδικα του Newcastle’ *,έλεγε τότε ‘υποψιασμένος
ίσως’ για αυτά που παραμόνευαν πολύ αργότερα, στην γωνία.
I Know that I shall meet my fate
William Butler Yeats
Αφού προηγήθηκαν σπουδές πάνω
στην γραφιστική, στο design, αίτηση για το αστυνομικό σώμα, δουλειά ως
διανομέας ψωμιού και κάποιες δουλειές πάνω στο σχέδιο ,ο V. Oliver κατεβαίνει
στο Λονδίνο όπου γνωρίζει τον Ivo Watts-Russell, ‘εγκέφαλο’ μαζί με τον
Peter Kent της 4AD της ανεξάρτητης δισκογραφικής εταιρείας- και ο όρος
ανεξάρτητη το 80΄ όπου και ξεκίνησε η εταιρεία δεν ήταν τυχαίος και ‘καλλωπιστικός’
αλλά απόλυτα απαραίτητος μετά την έκρηξη της δισκογραφικής παραγωγής που
προκάλεσε το punk. Η πρώτη του δουλειά ήταν το εξώφυλλο του single των
Modern English ‘Gathering Dust’ και ύστερα από την αποχώρηση του Peter
Kent, όχι πολύ αργότερα, αναλαμβάνει μόνιμα πια τον σχεδιασμό εξώφυλλων
της 4AD και ξεκινάει με ντεμπούτο άλμπουμ των CocteauTwins να αναπτύσσει
την δική του οπτική αισθητική δημιουργώντας πάντα γραφιστικά από το 80’
μέχρι σήμερα τα πιο όμορφα και ιδιόμορφα εξώφυλλα βινυλίου και όχι μόνο.
Μέσα από την ματιά του V.Oliver η 4AD κατάφερε ήδη από τις αρχές
της δεκαετίας του 80’ να κατακτήσει κάτι άπιαστο για άλλες εταιρείες :
την αναγνωρίσιμη μουσική αισθητική.
They sing their dearest songs
He, she, all of them- yea
Thomas Hardy
Συγκροτήματα
όπως οι Pixies, Dead can Dance, Modern English, Lush, Cocteau Twins, The
Breeders είναι κάποια από τα πολλά που ευτύχησαν να έχουν τα πιο πρωτότυπα
και ωραία εξώφυλλα που κυκλοφόρησαν και ( κυκλοφορούν) στην δισκογραφική
αγορά. Εξώφυλλα που οδηγούν, που υποδέχονται και προσδιορίζουν με συνέπεια
την μουσική που ντύνουν.
Μυστηριώδη, αισθησιακά, άναρχα,
σκοτεινά, αιθέρια, αινιγματικά όπως και η μουσική της 4AD. ‘Gathering Dust
(1981) Modern English, ‘Echoes in the shallow bay’ ( 1983) Cocteau Twins,
‘Ultra Vivid Scene’ ( 1988), ‘Gala’ (1990) Lush, ‘Bossanova’ (1990)
+ ‘Velouria’ (1990) Pixies, ‘Pod’ ( 1990) The Breeders είναι ( ίσως) κάποια
από τα πιο ενδιαφέροντα εξώφυλλα με την ιδιόμορφη γραφή του V.Oliver, μια
γραφή που εύκολα αναγνωρίζεται αλλά δύσκολα αντιγράφεται. Οι φωτογραφίες,
η εναλλαγή των γραμματοσειρών, τα χειρόγραφα καλλιγραφικά σχόλια πάνω στις
εικόνες, οι αναφορές στην ζωγραφική του Antoni Tapies, η μπαρόκ αισθητική
από τις ταινίες του Sergei Paradjanov, οι επιρροές από το έργο του φωτογράφου
Joel Witkin, η εκδοχή του γιαπωνέζικου κιτς από τον ζωγράφο Shinro Ohtake
και η αυστηρότητα του Bauhaus περνούν μέσα από το πρίσμα της τέχνης του
και καταλήγουν σε εξώφυλλα σήμα κατατεθέν μιας ολόκληρης εποχής και αισθητικής
ακολουθίας.
‘Πάντως σε γενικές γραμμές
τα περισσότερα groups της 4AD ήταν εντάξει. Φυσικά δεν έπαυαν να είναι
πελάτες και για αυτό τους αντιμετώπιζα με εξαιρετικό σεβασμό. Αυτό το λεω
γιατί πολύς κόσμος έχει την αίσθηση ότι σχεδίαζα τα εξώφυλλα τους εν λευκώ,
πως έκανα ότι γούσταρα. Αντιθέτως καθόμουν και συζητούσα τα πάντα μαζί
τους, άκουγα τις δικές τους προτάσεις, είχαμε μπόλικους καυγάδες’.
*
Ήμαστε 1981 όταν ο V.Oliver και
ο φωτογράφος Nigel Grierson κάτω από το όνομα ‘23 envelope’, έκαναν το
ντεμπούτο τους με το εξώφυλλο του άλμπουμ των Modern English Mesh &
Lace και την αρχή μιας συνεργασίας που κράτησε μέχρι το 87’ και έδωσε γερές
δόσεις γραφιστικής δημιουργίας. Μετά την διάλυσή τους το 88’ ο V.Oliver
χρησιμοποιεί το όνομα v23 και διευρύνει τον κύκλο των συνεργασιών του με
διάφορους γραφίστες και φωτογράφους, σταματάει να εργάζεται μόνο για την
4AD και σαν freelancer δούλεψε με τον μουσικό και ποιητή David Sylvian,
τη Venture Records, τίτλους για τηλεοπτικές σειρές του BBC και σχεδίασε
το περιοδικό huH των εκδόσεων Raygun. Οι εκθέσεις του έχουν ταξιδέψει από
την Γερμανία εως το Τόκιο και επιστροφή σε Ευρώπη και Λος Αντζελες.
The sound must seem an echo to
the sense
Alexander Pope.
‘Η 4AD μου εξασφάλισε για χρόνια
ασφάλεια, οικονομική και καλλιτεχνική, μου εξασφάλισε την έμπνευση. Όταν
έφυγα ένιωσα ξεκρέμαστος. Ούτως ή άλλως η 4AD έχει αλλάξει εντελώς προφίλ’
*
Ο
V.Oliver του 90’ δεν ορίζει πια ο ίδιος την αισθητική της εποχής, μοιάζει
να παρατηρεί αυτά που συμβαίνουν γύρω του παραμένοντας στις εκφραστικές
του προτάσεις πάντα στιλάτος. Αποβάλλοντας πολλά στοιχεία του παρελθόντος
φαίνεται πιο ελεύθερος να πειραματιστεί χωρίς να είναι εγκλωβισμένος στο
αναγνωρίσιμο στυλ του 80’. Αν και κάποιες φορές γυρνάει σε αυτό. Νοσταλγικός;
Ο v 23 ή Vayghan Oliver πέρα
από όλα παραμένει ένας μεγάλος αισθητιστής, ένας γραφίστας- μουσικός μιας
αμφιλεγόμενης ( μουσικής) δεκαετίας, ένας τυχερός άνθρωπος. Αν και το ποσοστό
συμμετοχής του προσωπικού οράματος του γραφίστα πάνω στο τελικό προϊόν
παραμένει μια αδιευκρίνιστη υπόθεση, ο V. Oliver κατάφερε να δώσει στην
μουσική την πρώτη της οπτική ‘ανάγνωση’ και μάλιστα ιδιαιτέρως επιδραστική
και επιτυχημένη.
Ο επίλογος αυτής της σύντομης
αναφοράς μας στον Vayghan Oliver έρχεται από τον ίδιον ‘θέλω να αποβάλω
την υπερβολική δόση rock ‘n’ roll από την ζωή μου, να αποφορτιστώ, να αναγεννηθώ,
να γίνω επιτέλους ένας ‘family man’ *. Γιατί όχι;
* : Aποσπάσματα από την συνέντευξη
του Vayghan Oliverστην εφημερίδα ‘Το Βήμα’ στις 16/9/01.
Οι εικόνες είναι από το βιβλίο « Vayghan Oliver This Rimy River », εκδόσεις
4AD.
|